'Innovatieve'' Digitale Producten Inzetten 
Voor Meer Rendement
(Maakbedrijven)

Maakbedrijven maken nog steeds geen gebruik van innovatieve ontwikkelingen om hun business te verbeteren. 

Nog steeds zijn maakbedrijven niet up to date als het gaat om digitalisering. Volgens de cijfers is 1 op de 3 maakbedrijven nog niet naar behoren gedigitaliseerd. Wat is na behoren dan? Wanneer er nog onnodig veel handmatig werk wordt verricht voor processen die heel goed te automatiseren zijn. 

Het kost niet alleen veel tijd van werknemers maar er worden door werknemers vaak onnodig veel fouten gemaakt, dit is slecht voor de continuïteit en zeker voor je concurrentiepositie als je collega-concurrenten wel stappen zetten in de juiste richting.

Digitaliseringen zorgt voor winst op verschillende flanken. Dit is de reden om digitalisering ambities nu uit te voeren.

Digitaliseren

Digitalisering is de overgang van informatie naar een digitale vorm, dat wil zeggen in een vorm die gebruikt kan worden door elektronische apparaten zoals computers. De term kan betrekking hebben op de gegevens zelf, op de bijbehorende procedures of op de samenleving in het algemeen’’.

Om een succesvolle digitalisering te ondergaan als bedrijf is het belangrijk om te beginnen met de handmatige processen. Dit zijn alle zaken die betrekking hebben op arbeidsintensieve handelingen, het papier vrij maken van het kantoor en het beperken van menselijke fouten.

Afdelingen binnen maakbedrijven werken nu vaak los van elkaar in aparte systemen die niet met elkaar communiceren. Zo word Excel vaak nog gebruikt voor calculaties of worden planningen nog handmatig gemaakt waardoor fouten snel gemaakt zijn. Dit kan beter.

Het kost niet alleen veel tijd van werknemers maar er worden door werknemers vaak onnodig veel fouten gemaakt, dit is slecht voor de continuïteit en zeker voor je concurrentiepositie als je collega-concurrenten wel stappen zetten in de juiste richting.

Digitaliseringen zorgt voor winst op verschillende flanken. Dit is de reden om digitalisering ambities nu uit te voeren.

Waarom er niet wordt doorgepakt

De oorzaak dat maakbedrijven nog niet genoeg stappen zetten op het gebied van digitalisering heeft meerdere oorzaken. Veel bedrijven erkennen niet de invloed van digitalisering op de continuïteit en de concurrentiepositie. Concurrenten die de urgentie en het belang wel erkennen staan om die reden al voor op jou en het wordt dan ook moeilijk hen bij te houden.

Een andere oorzaak is simpel wel het gebrek aan kennis binnen het bedrijf. Er zijn weinig mensen die op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen die zorgen voor een rendabele digitaliseren.  

Indien er wel wordt gedigitaliseerd bestaat er een kans dat de geïmplementeerde software niet efficiënt wordt gebruikt door het personeel. Mismanagement in de behoefte van de gebruiker.

Lanceer jouw idee

Wij zien dat bedrijven vaak de ambitie wel hebben om digitaal stappen te zetten, of dit nou is met maatwerk software of standaardoplossingen. Toch is de urgentie ‘denken zij’ nog niet groot genoeg om zelf initiatief te nemen. Wij helpen bedrijven proactief om rendabele stappen te zetten met maatwerk software, om zo het donkere pad samen te bewandelen.

Ik sta klaar om met jou doeltreffende stappen te zetten om op rendabele manier te digitaliseren. Je kunt mij bereiken op 06 301 52 88 of door een mailtje te sturen naar n.douma@profitflow.nl.

Wil je wekelijks een blog ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Of lees hieronder onze overige artikelen.

Developer
Diego Smits