Is je legacy-software (verouderde software) aan vervanging toe?

LEES

Het moderniseren van een verouderd software-systeem is een aanzienlijke onderneming, maar het kan ongelooflijk veel waarde voor je organisatie opleveren als het huidige systeem je doelen niet langer ondersteund. Als je verouderde technologieën blijft gebruiken, kan dit onnodige kosten met zich meebrengen en uiteindelijk het voor je bedrijf moeilijker maken om concurrerend te blijven. Het kan dus zeker relevant zijn om de business case voor het moderniseren van een applicatie in kaart te brengen.

Wat is een legacy-systeem?

Als je aan een legacy-systeem denkt, denk je waarschijnlijk aan software uit 2008 die nog draait op een verouderde computer. Verouderde software is over het algemeen ouder, maar de bredere definitie van "verouderd systeem" verwijst naar het feit dat deze software niet langer aan de eisen voldoet of niet langer aan de behoeften voldoet.

Het legacy-systeem was in het verleden waarschijnlijk nuttig, maar vandaag de dag sleept het de gebruikerservaring naar beneden, heeft het geen ondersteuning of kan het niet langer worden onderhouden. Op dit moment profiteer je niet meer van het legacy-systeem of zie je niet meer voldoende ROI. Een echt legacy-systeem heeft zijn nut voor het bedrijf verloren en nu investeren in nieuwe technologieën levert een groter rendement op dan het bestaande systeem te houden.

Nadelen van legacy-systemen

Legacy systemen zijn per definitie kostbaar voor je organisatie omdat ze niet meer aan je verwachtingen voldoen. Het behouden van een legacy-systeem kan grote nadelen hebben voor je organisatie. Hoe langer een slecht presterend systeem je bedrijf verstoort, hoe meer risico het creëert en hoe meer middelen je wellicht moet besteden om het huidige systeem te laten functioneren.

Kosten van het gebruik van verouderde systemen
Er zijn verschillende potentiële kosten verbonden aan het gebruik van legacy-systemen - naast financiële kosten kunnen reputatie kosten en andere zakelijke kosten zwaar wegen. Hoe bedrijfskritische dat legacy-systeem is, hoe duurder verouderde systemen worden.

Overweeg deze bedrijfskosten en hun potentiële impact:

Onderhoudskosten
Patchen en reparaties: als je oude systeem aanzienlijk, doorlopend onderhoud van je team vereist, kunnen deze kosten zich ophopen als nieuwe overheadkosten.

HR en ondersteuning: Teamuren die nodig zijn voor onderhoud ontnemen de waardevolle uren van ontwikkelaars die anders aan waardevolle projecten konden worden besteed. Daarnaast leidt het af en kunnen andere planningen verstoren.

Kosten bedrijfsimago
Klantervaring: Legacy-systemen kunnen leiden tot klantenverlies. Ze vertrekken mogelijk naar een concurrent of gebruiken je producten en diensten minder vaak. Zelfs trouwe klanten kunnen moe worden of hun geduld verliezen. Op de lange termijn kan dit het marktaandeel van het bedrijf verminderen.

Reputatie: en achterblijvend legacy-systeem kan voldoende zijn om de reputatie van het bedrijf naar beneden te halen.

Compatibiliteit Kosten
Integraties: Door aanpassingen en tijdelijke oplossingen om het legacy-systeem te laten werken met moderne software en hardware kan je organisatie in wezen het wiel opnieuw uitvinden. Je eigen integraties kunnen vergelijkbaar zijn met wat er al beschikbaar is.
Oude apparatuur: naast het legacy-systeem zijn er mogelijk nog andere verouderde software of hardware in gebruik omdat deze compatibel zijn met het legacy-systeem.

Voordelen van het updaten van uw systeem

Als je een verouderd systeem hebt dat het bedrijf veel geld kost, kan het updaten van je systeem een aantal behoorlijk voordelen met zich meebrengen.

1. Blijf de concurrentie voor: in veel gevallen kan het updaten van een verouderd systeem een sterk concurrentievoordeel betekenen voor organisaties.

2. Kosten verlagen: door een nieuw systeem in te voeren dat niet de kosten van het oude systeem draagt, kan je kosten besparen voor andere investeringen en prioriteiten.

3. Verbeter de klantervaring: betere en nieuwe technologieën voor je klanten zorgen voor een betere gebruikerservaring.

4. Verbeter de beveiliging: huidige systemen die zijn gebouwd met de huidige beveiligingsnormen kunnen het vertrouwen van je klanten vergroten en een voordeel geven.

Stappen om legacy-systemen te moderniseren

Aangezien er geen pasklare oplossing is, is het belangrijk om de tijd te nemen om een transitieplan goed te beoordelen en voor te bereiden voor het succes van het moderniseringsproject op lange termijn.

Pas deze stappen aan de behoeften van uw organisatie aan:

1. Beoordeel het huidige legacy-systeem

Voer een analyse uit van de huidige legacy-systemen zoals ze er nu uitzien. je wilt documenteren hoe je systeem tekortschiet en waarom het niet meer aan de behoeften voldoet - op die manier kan je precies bepalen wat je nodig hebt in een nieuw systeem.

  • Welke zakelijke waarde heeft het legacy-systeem, indien van toepassing?

  • Welke waarde heb je nodig? Hoe komt het dat het huidige systeem niet aan deze eisen voldoet?

  • Wie gebruiken het legacy-systeem?

  • Hoe ziet de UX of UI van het legacy-systeem eruit?

  • Hoe gebruiken je partners, klanten of interne belanghebbenden dit verouderde systeem zoals het er nu uitziet?

  • Zijn er specifieke problemen die gebruikers melden met uw oude systeem?

  • Welke ondersteuning en onderhoud is nodig om het legacy-systeem draaiende te houden?

  • Hoe kritisch is dit systeem voor je organisatie? Zijn er bepaalde afdelingen, teams of individuen die meer op dit systeem vertrouwen dan andere?
Aangezien deze voorbereidende stap je voorbereidt op andere stappen in het proces, is het belangrijk om je beoordeling niet te snel door te nemen. Als je nu de tijd neemt om een ​​grondige beoordeling uit te voeren, kan dit je later tijd en middelen besparen.

2. Vind de aanpak die het beste bij je organisatie past

Er zijn veel verschillende manieren om legacy-systemen te moderniseren. Je kunt ze vervangen, repareren of deze strategieën combineren. In feite zijn er verschillende varianten van deze benaderingen:
Vervangen: het vervangen van een verouderd systeem misschien het eerste is waar veel mensen aan denken, zou het een laatste redmiddel moeten zijn vanwege de middelen die je al hebt geïnvesteerd.
Opnieuw opbouwen: je kunt een verouderd systeem van begin tot eind opnieuw opbouwen en dezelfde specificaties en een vergelijkbaar ontwerp behouden terwijl je belangrijke aspecten van uw systeem bijwerkt.
Opnieuw hosten: je kunt het legacy-systeem hosten op een ander platform, waarbij je de code voldoende bijwerkt om je oude systeem met succes laat overstappen.
Opnieuw ontwerpen: door een nieuwe architectuur voor je legacy-systeem te ontwikkelen, kan je meer uit het platform halen.
Replatform: breng een verouderd systeem naar een nieuw bestaand platform
Code refractor: terwijl je het systeem verder hetzelfde houdt, kan je de code bijwerken.
Inkapseling: als je alleen een nieuwe interface nodig hebt, kan het toevoegen van de interface aan de bestaande omgeving, code en platform van het systeem voldoende zijn om je legacy-systeem te moderniseren.
De juiste strategie voor jouw organisatie kan afhangen van de verwachte ROI, de tijdlijn die je organisatie nodig heeft voor het moderniseringsproject en andere factoren. Betrek de stakeholders zo vroeg mogelijk bij deze stap. Meestal is dit het IT-team, managers en project eigenaren, gebruikers en andere relevante interne partners.

3. Bouw een tijdlijn voor de overgang van het oude systeem

Houd bij het maken van een tijdlijn rekening met wat je organisatie het beste kan voorbereiden en waardoor essentiële bedrijfsprocessen snel kunnen worden voortgezet of hervat. De exacte routekaart en tijdlijn die je gebruikt, is sterk afhankelijk van de modernisering strategie die je kiest. Als je de juiste vragen doorloopt, kun je een tijdlijn schetsen die bij je behoeften past:

  • Wat heeft de behoefteanalyse aan het licht gebracht over hoe cruciaal deze modernisering is?

  • Welke modernisering strategie heb je gekozen? Een uitgebreide strategie, zoals het vervangen van een legacy-systeem, kan aanzienlijk langer duren dan een inkapseling project.

  • Bent je van plan om te wachten en de transformatie uit te stellen totdat eerst andere mijlpalen zijn voltooid?

  • Hoe disruptief is deze transitie op korte termijn?

  • Welke middelen zijn nodig om deze transitie tot een succes te maken? Houd rekening met de tijd die het je waarschijnlijk kost om andere bronnen te vinden die je nodig hebt. Vergeet niet om andere projecten te overwegen waar uw teams aan werken die kunnen concurreren met uw moderniseringsproject om tijd en focus van belangrijk personeel en belanghebbenden.

Zodra je de tijdlijn wat beter begrijpt en een projectplan hebt ontwikkeld, kan jij je voorbereiden op de start van de modernisering.

4. Documenteer alle wijzigingen aan systemen voor toekomstige groei

Natuurlijk stopt de documentatie niet zodra je met de modernisering begint. Je moet grondige documentatie bijhouden van alle wijzigingen die je aanbrengt - dit bereidt je voor op toekomstige groei en eventuele technische herzieningen die je later moet doen.

Denk na over de documentatie die je nodig hebt en maak een plan voor het maken en opslaan van deze informatie. Zorg ervoor dat degene die verantwoordelijk is voor het maken van de documentatie hetzelfde proces en dezelfde normen volgt.

5. Begin met het implementeren van je plan

Van daaruit kan je beginnen met het implementeren van het projectplan voor de modernisering. Zorg ervoor dat de communicatie duidelijk blijft terwijl je mijlpalen nadert en onderweg resultaten voorbereidt. Houd er rekening mee dat het communiceren van wijzigingen en het volgen van het plan problemen kan helpen voorkomen.

Conclusie

De juiste modernisering strategie kan je helpen de waarde die in het legacy-systemen achterblijft te behouden en te weten wanneer het verstandig is om over te stappen op iets nieuws. Een zorgvuldig moderniseringsplan kan de kosten verlagen en een efficiënte overgang garanderen.

Diego GMAIL-min.png

Direct contact opnemen? Bel dan met Diego Smits.

Contact

Bezoekadres Maagdenburgstraat 14 7421 ZC Deventer Nederland

Factuuradres Hoefsmid 3, 3263CC Oud-Beijerland Nederland

Support 068 295 26 82 Algemeen 057 024 40 57